петак, 12. јул 2013.

KAKO JE SOCIOLOGIJA DOBILA IME?



Sociologija je dobila ime zahvaljujući franciskom misliocu Ogistu Kontu[1] (1790-1857).

Kako je on došao do tog imena, to je posebna i specifična priča, ali termin sociologija sastavljen je od dva pojma. Prvi je latiskog porekla socius – drug, pratilac, učesnik,  tj. societas – udruženje, zajednica, društvo; drugi pojam je grčkog porekla logos – reč, govor, um, misao, tj. logia – nauka. Prema tome, sociologija u bukvalnom prevodu znači „nauka o društvu“[2].




Na engleskom jeziku je sociology, na nemačkom Soziologie, a na fransuskom sociologie.


Uporedom sa stvaranjeg ovog imena, nastaju i prvi pokušaj da se sociologija definiše i da se obrazloži njeno praktično opravdanje. Ako se uzme u obzir društveni kontekst* vremena u kome je živeo Ogist Kont, ne samo u francuskoj, (čiji je bio građanin), već i u drugim zemljama tadašnje Evrope, može se odmah zapaziti zagovaranje da ona postane nauka kojom će se napraviti pozitivan pomak na planu rešavanja društvenih problema.

Ogist Kont je imao buran život, a i živeo je nakon burnih istorijskih i društvenih događaja u Francuskoj.  Školovao se, ali i prekidao školovanje, a izdržavao se dajući privatne časove iz matematike, pisao i držao predavanja. Sve vreme bio je vodjen žarom za promenama i inspirisan otkrivanjem osnovnih zakona pozitivnog* saznanja[3].

Iako nije stekao formalno obrazovanje, on je važio za učenu osobu tog vremena. Ugled je stekao kao matematičar i filozof, ali odlikovalo ga je i encikplopedijsko* znanje.

Njegov misaoni put do imena sociologiji, opisao je u delu Kurs pozitivne filozofije (u šest knjiga, izdanja od 1832-42. god.) Ali, pre nego što će o tome ostaviti pisani trag, Kont je držao istoimeni kurs (privatno predavanje u svojoj kući) od 1826. god. Iako je bilo prekida ovog kursa zbog njegovog narušenog zdravlja, on ih nastavlja 1926. god. Predavanja su bila posećena od strane nekolicine eminentnih* ljudi tog vremena u Parizu, mahom su to bili naučnici i pisci. Njihovu pažnju nije uspeo zadugo da zadrži, ali je kasnije, počeo da dobija učenike, (tj. sledbenike – mlade mislioce na koje je uticao, i koji su nastavili da i šire njegove ideje).[4]

Filozofija Ogista Konta, izložena u Kursu pozitivne filozofije (Prvo predavanje), zasniva se na ubeđenju da ljudski duh, po svojoj prirodi upotrebljava u svakom od svojih istraživanja tri metode filozofiranja: najpre teološku metodu, zatim metafizičku i na kraju pozitivnu. Teološka filozofija je po Kontu  je polazna tačka ljudske inteligencije, a pozitina filozofija njeno utvrđeno i definitivno stanje. Metafizička ima samo svrhu da posluži kao prelaz. Dakle, pozitivna filozofija je za Konta krajnje dostigniće stanja ljudskog razuma, a kroz svoja predavanja, posebno mesto je tu zauzela socijalna fizika, da bi tek u 47. predavanju bila imenovana kao sociologija. Predstavio ju je kao „misaono oruđe za intelektualnu reformu, koje će omogućiti da se stvori jedno novo učenje za praktičnu reformu društva. [5]

Pošto su prilike u Francuskoj bile obeležene društvenim previranjima i pretnjom ponovnih revolucionarnih prevrata, Kont je smatrao da se znanjem, i to „pozitivnim znanjem“* može stvoriti  osnova za društvenu reformu, koja bi rešavala probleme u društvu, na potpuno drugačini način (od revolucije*). Dakle, smatrao je da nauka može da stvori uslove za reformu* društva i zato je predlagao novu klasifikaciju* nauka, koja bi polazila od njihove međusobne povezanosti. Krenuo je od egzaktnih* ka sve složenijim i specifičnijim, ističući da svaka sledeća integriše* znanje prethodne, na koju se oslanja. [6] Po njemu, na prvom mestu je matematika, pa astronomija, fizika, hemija, fiziologija i na kraju socijalna fizika.  Kasnije preimenovao „socijanu fiziku“ u sociologiju, i naglađavao da jedino ona može da uspostavi realnu vezu sa društvenom stvarnošću. Zato ona, po njemu, treba da bude opšta sinteza teorije i prakse, reda i napretka i da proučava zakone postojanja i zakone napredka. U daljem svom razlaganju, on će predmet njenog proučavanja podeliti na socijalnu statiku i socijalnu dinamiku.

Dakle, Kont je bio inspirisan stavovima koji su dobijali sve veći značaj u tom vremenu, koja su bili pod uticajem biologizma* i darvinizma*. Naglašavao je da ljudsko društvo, koji predstavlja najsloženiji deo prirode, napreduje po nekom utvrđenom zakonu. Sociologija je po njemu pozitivna nauka jer „ističe realno i konkretno znanje socijalnih činjenica“.[7] Shodno tome, osnovne metode ove nove nauke su posmatranje, eksperiment, komparativna i istorijska metoda.

Kont dalje nije razvijao metode svoje „pozitivne nauke“ i ono što je ostalo zapaženo je da je on predlagao „solidarnost“ među društvenim klasama* koja je bila nasuprot od kritikovanju tadašnjeg društva i višeje išla u korist vladajućem društvenom poretku. Zamera mu se i nedovoljna orginalnost, pa čak i preuzimanje tuđih ideja (za to ga je najviše optuživao Sen-Simon), a u njegovim idejama prepoznaju se i ideje drugih mislilaca (Aristotela, Kanta, Montskjea, Kondorsea i drugih).

Osim što je zaslužan za davanje imena sociologiji, on je uspeo i da sintetizuje* shvatanja drugih mislioca koji su na njega imali uticaj. Zaslužan je jer je pokazao da je moguće definisati jednu novu nauku, koja je već imala dugu predistoriju u okviru filozofije i drugih doktrina* koje su razvijale socijalne teorije. Možda se njegov najveći značaj ogleda u tome što je ukazao na postojanje potrebe za sociologijom, kao i da se ta potreba jasno uočava u realnim društvenim prilikama koje nas okružuju.  


Literatura:

·         Veljko Korać, Istorija socijalnih teorija, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1990;
·         Milan. Tripković, Sociologija, Futura publikacije, Novi Sad, 1998;
·         Milovan Mitrović, Sreten PetrovićSociologija za III razred stručnih škola i IV razred Gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1994;

Korisne Internet adrese:

·         Kont O., Kurs pozitivne filozofije, NIO “Univerzitetska riječ” Nikšić, 1989; <http://www.scribd.com/doc/24124689/Auguste-Comte-Kurs-Pozitivne-Filozofije>
·         http://augusteecomte.blogspot.com



* reči tj termini koji su obeleženi sa zvezdicom, detaljnije su pojašnjeni na http://drustvenaterminologija.blogspot.com/

[1] na francuskom, ime glasi. Auguste Comte;
[2] Videti M. Tripković, Sociologija, Futura publikacije, Novi Sad, 1998. str. 10.
[3] Vidi: V. Korać, Istorija socijalnih teoroja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1990. str 143.
[5] Vidi: V. Korać, Istorija socijalnih teoroja, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd 1990. str 143.
[6] Videti M. Tripković, Sociologija, Futura publikacije, Novi Sad, 1998. str. 10.
[7] Isto M. Tripković,  str. 10.

Нема коментара:

Постави коментар