KULTURA U SVAKODNEVNOM ŽIVOTU
Kultura nije samo ono što se čuva u muzejima, uči na časovima
književnosti ili čuje odlaskom u pozorište.
Ona svojom različitošću
ispoljavanja čini sastavni deo svakodnevnog života ljudi, nalazi se svuda oko
nas – u ophođenju prema drugim ljudima, u odevanju, u ishrani, u slobodnom vremenu, u
radu, hobiju...
Kakva je veza između kulture, čovekove "sudbine" i društvenog položaja?
Ako se osvrnemo na uloge Maksa Vebera u tumačenju statusnih grupa, setićemo se
da su one određene kao statusne grupe
čiji su pripadnici povezani istim načinom života i jedakim ugledom.
U
sociologiji je vremenom ovo postalo sve značajnije – zbog promena koje je sa
sobom donelo moderno društvo! Modernizacija
je dovela do toga da društveni položaj i životna sudbina pojedinca budu sve
manje unapred određeni poreklom i rađanjem, a sve više zavise od onog što on
sam učini ili postigne!!!
Razvijanje Veberovih
ideja dovelo je do novog pojma a to je - STIL ŽIVOTA !
Pretpostavka postojanja
stila života je da u okrilju istog društva postoje različitosti (pluralizam, ali
i pravo na različitost, kao način života).
Da bi različitost postojala, društvo
mora biti razvijemo, modernizovano – dakle da u njemu postoji mnoštvo
različitih slojeva i grupa a takoše i mogućnost prelaska iz jedne u drugu
društvenu grupu (društveni sloj) - što podrazumeva društvenu pokretljivost, ali i sledeće odlike društva:
- razvijeno tržište ( tržišna stabilnost,
proizvodnja, raspodela dobara, tržište roba, potrošnje...)
- visok životni
standard,
- urbanizacija (infrastruktura).
Sve su to preduslovi za individualizaciju, koja omogućava pojedincu da odabere kako će živeti,
(kakvu će odeću nositi, šta će jesti, koju će muziku slušati, šta će čitati,
kako će se informisati, kako će provoditi slobodno vreme, godišnje odmore...)
Iako se može reći da
ljudi imaju iste potrebe, one se mogu zadovoljiti na različite načine.
Stilovi života označavaju obrasce ponašanja u
oblasti potrošnje, međuljudske interakcije i ličnog izražavanja, kojim se
zadovoljavaju ljudske potrebe, ali se istovremeno formira jedna vrsta osobenog
kulturnog identiteta pojedinca i grupa.
Stil života – je obrazac ponašanaj u oblasti
potrošnje, međuljudske interakcije i ličnog izražavanja u cilju
zadovoljavanja ljudskih potreba.
Ogleda se u različitim domenima svakodnevice:
- u interakciji sa drugima,
- u ličnom izražavanju (govornom, emotivnom,
kreativnom...)
- u druženju,
- u uređenju stana,
- kroz odnose u porodici,
- ali i načinu isharane
ili odevanja.... itd.
Stil života se javlja tek u modernom društvu i
podrazumeva postojanje mogućnosti izbora!
Stil života su
istraživali sociolozi, među kojima kao je jedno od zapaženijih se izdvaja istraživanje Torsten Veblen – (videti njegovu knjigu.
Teorija dokoličarske klase - u kojoj je proučavajući potrošnju, uočio da ljudi čije
je životni stil pretežno dokoličarski – kupuju ne zato što su im te stvari
zaista potrebne, već da bi bili primećeni i da bi stekli viši status "u očima"
okoline.)
On je takođe ukazao na važnu vezu između stila života i materijanih
preduslova. Tu vezu su razmatrali i ostali sociolozi i njihova zapažanja možemo
podeliti u 2 grupe:
1) PRVI smatraju da je stil života određen klasnom
pripadnošću: ( i kada mislimo da slobodno biramo (proizvod ili praksu) naš
„metod“ je (pred)određen
a) materijalnim ograničenjima i
b) onim što je
uobičajeno za pripadnike klase kojoj pripadamo.
Pjer Burdije je
istraživao ovu pojavu i tvrdi da klasne razlike u modernom društvu ne samo da
nisu nestale već se IZRAŽAVAJU upravo KROZ STIL ŽIVOTA.
2) DRUGI teoretičari smatraju da stil života ne treba vezivati za
pripadnost klasi. Pristalice ove struje, tvrde da u
današnjem svetu je ogromnom broj ljudi dostupan širok asortiman dobara i usluga,
kojima mogu zadovoljiti svoje potrebe, a izbor tog asortimana će biti njihova
odluka.
PODKULTURA (subkultura) je oblik kulture koji se sreće u
svakodnevnom životu, a koja se razlikuje od dominantne kulture – u domenu
VREDNOSTI, NORMI, PONAŠANJA, STAVOVA ILI UPOTREBE SIMBOLA.
Može se formirati na osnovu uzrasta, ukusa, pripadnosti grupi ili opredeljenja... Nikad u potpunosti ne odstupa od dominantne kulture, ali pripadnici određene podkulture (subkulture) njenim elementima (ili simbolima) pridaju posebna značanja.
Ima važan simbolički aspekt - odnosno pripadnici se prepoznaju po stilu odevanja, držanju, obeležjima, osobenom izgledu..)
Može se formirati na osnovu uzrasta, ukusa, pripadnosti grupi ili opredeljenja... Nikad u potpunosti ne odstupa od dominantne kulture, ali pripadnici određene podkulture (subkulture) njenim elementima (ili simbolima) pridaju posebna značanja.
Ima važan simbolički aspekt - odnosno pripadnici se prepoznaju po stilu odevanja, držanju, obeležjima, osobenom izgledu..)
UKUS – je lični stav o tome šta je lepo, prijatno,
kvalitetno, poželjno i vredno – dakle stav, koji čoveka usmerava da „voli“ neke predmete, a
druge da odbacije.
Нема коментара:
Постави коментар