Na prvom
času sociologije, imam običaj da pitam učenike „Na šta vas asocira reč
„sociologija“? U svakom odeljenju, nađe se bar po nekoliko učenika, koji kažu:
„Na socijalu.“ ili „Na socijalne slučajeve“.
Kao
sociolog, nisam previše iznenađena njihovim odgovorima. Žive u zemlji u kojoj
je „socijalno*“ izraz koji se vezuje za nemaštinu, bedu i egzistencijalne* probleme. I kada ih zamolim
da mi objasne šta znači „socijalno*“ i „socijalni slučaj*“, dođemo do toga da
se radi o pojedincima, kojima je potrebna podrška celog društa. Pravi momenat
da se vratimo na pojam sociologije.
Iako sociologija proučava društvo u celini,
njeno razumevanje je uvek povezano sa predznanjem koje je dominantno u
svesti pojedinca (neki filozofi i
teoretičari bi rekli da to važi i za razumevanje bilo čega). Kada sam 1998.
godine počela da studiram sociologiju, nailazila sam na komentare i pitanja
„običnih“ ljudi: „Jel to je nauka koja pročava socijalizam*?“ „Jel to ima neke
veze sa Socijalističkom partijom Srbije?“ Svi koji se sećaju tog vremena, i uloge te
partije u društvenom životu Srbije, setiće se kako je bilo „lako“ povezati ta
dva (sasvim različita pojma) koji sem „soci“ nemaju ništa zajedničko. (ups,
umalo da zaboravim, imali su zajedničko i Miru Marković koja se „predstavlja“
kao sociolog, i koja je bila supruga predsednika Socijalističke stranke
Srbije). Bilo – ne povratilo se...
Današnja
deca su sasvim drugačija. Predamnom u učionici sedi tz. „digitalna generacija“
koja od kada zna za sebe, zna i za računar, mobilni telefon i sve prednosti
digitalne tehnologije. Učenici kojima sam do sada predavala o vremenu pre 1999. god. znaju samo iz priča odraslih, a o sociologiji i manje. Njihovi roditelji su u
srednjim školama učili marksizam*. Kada sam pokušala da doznam da li su nekad
videli nekog sociologa na TV-u ili čitali/čuli komentar nekog sociologa u
medijima, saznala sam da oni skoro nikad ne slušaju vesti i ne gledaju
političke emisije na TV-u, ne samo zato što su im političari „omražena
kategorija“ nego zato što smatraju da imaju pametnija posla (ali to najčešće
nije čitanje knjiga i učenje, već provođenje vremena na društvenim mrežama, u igrajnju igrica putem računara i/ili mobilnih telefona ili provode
vreme sa svojim vršnjacima).
Iz mog
ugla, to je novi izazov za sociologiju. Ali pre nego se dotaknemo izazova
savremene sociologije, predlažem da se vratimo na sam početak. Šta zapravo
jeste sociologija?
Sociologija je opšta,
teorijska i osnovna (fundamentalna) nauka o društvu. Ona proučava celinu svih društvenih pojava (društvenih
delovanja*, društvenih odnosa* i kolektivne društvene tvorevine*).
Kao opšta nauka o društvu ona proučava
ljudsko društvo kao posebnu realnost* – ona se bavi celinom svih
društvenih pojava. To je ono što je razlikuje od drugih (posebnih) društvenih
nauka (npr. ekonomija proučava ekonomske teme, politikologija političke teme,
pravne nauke pravne teme, a sociologija u svojim razmatranjima vodi računa da
prilikom opisa određene društvene pojave ne zanemari ni ekonomski, ni politički
ni pravni kontest* ili bilo koje druge kontekste, značajne za objašnjenje date
pojave). Zato se može reći da sociologija ima globalni pristup svakoj društvenoj pojavi.
Sociologija je teorijska (uopštavajuća) nauka – jer nastoji da
otkrije i formuliše opšte uslove u kojima jedna društvena pojava utiče
na drugu društvenu pojavu, relativno nezavisno od konkretnog vremena i
prostora (za razliku od npr. istorijskih nauka, koja su takođe društvene nauke,
ali pokušavaju da jednu pojavu dovedu u vezu sa drugom društvenom pojavom, u
jednom određenom prostorno-vremenskom okviru). Sociologiji nije cilj samo da
opiše zašto se određena društvena pojava događa, već pored toga traga za naučnim objašnjenjem pojave koje
su predmet njenog proučavanja.
Za
sociologiju kažemo i da je osnovna (fundamentalna*) nauka o društvu. Sve nauke
se mogu podeliti na osnovne (fundamentalne) i primenjene (tehničke). Osnovnim (fundamentalnim) naukama je cilj da otkriju što poptuniju istunu o
predmetu svog proučavanja, nezavisno od toga da li se to znanje može
neposredno iskoristiti za nekakvu praktičnu upotrebu. Međutim, fundamentalno
znanje može biti posredno primenljivo – pa je sociološko znanje izvor od koga
polaze sve posebne društvene nauke.
Sociologija
nikad ne gubi iz vida ni čovekovu težnju oličenu u ljudskoj radoznalosti i
potrebi samosvesnog bića da spoznaje svet oko sebe i samog sebe... i to je
možda najbolje ilustrovao Alvin Guldner rekavši da:
„ Ostvarena u skladu sa mojim shvatanjima,
sociologija bi s jedne strane trebalo da bude disciplina koja pomaže čovekovo
oslobođenje. S druge bila bi cilj po sebi, otelovljujući pradavnu ljudsku težnju
za saznanjem samog sebe. Ako to nije veliki zahtev, ništa nije. Ako to nije
častan posao, ništa nije časno.“
Alvin W. Gouldnerhttp://works.bepress.com/james_chriss/5/ |
Literatura:
Korisne internet adrese:
- Milovan Mitrović, Sreten Petrović – Sociologija za III razred stručnih škola i IV razred Gimnazije, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1994;
- Miloš Marjanović, Slobodanka Markov – Osnovi sociologije, Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet, Novi Sad, 1998;
- Vladimir Vuletić, Mladen Lazić, Vera Vratuša i grupa autora - Sociologija za III razred stručnih škola i IV razred Gimnazije, Zavod za udžbenike, Beograd, 2011;
Korisne internet adrese:
Alvin W. Gouldner, izvor fotografije: 28. 6. 2013. < http://works.bepress.com/james_chriss/5/>
Izvor ostalih fotografija 28. 6. 2013. <http://images.google.com/>
Нема коментара:
Постави коментар